Helsinki voor jong en oud

19 juli 2014 - Helsinki, Finland

Helsinki is zeker ook een aanrader voor iets oudere mensen. Door de schoonheid van de natuur, de gebouwen en het feit dat de straten gewoon heel schoon zijn is het aantrekkelijk voor iedereen. Wat ons voornamelijk is opgevallen is dat de mensen die bijvoorbeeld geen huis hebben alle blikjes en flesjes ophalen en meenemen. Het fijne is dat de deze mensen niet zo opdringerig zijn als de bedelaars die wij gewend zijn. Ze lopen gewoon door het park of de binnenstad met een trollie en als de flessen op straat liggen of aangeboden worden nemen ze het mee en anders niet. Los van alle mooie gebouwen, kerken, kathedralen en natuur is het ook nog eens allemaal goed bereikbaar. In iedere kiosk kun je een kaart kopen voor 1,2,3 en zelfs 10 dagen voor vrij reizen met de bus, trein, tram en de boot naar Suomonlinna. Wij kochten een 5 dagen kaart voor €24,- p.p. Suomonlinna is een prachtig en rustgevend eiland op 20 min afstand met de boot vanaf het centrum van Helsinki. Hier kun je een geweldige wandeling maken of gewoon heerlijk je kleedje uitrollen en tussen het lokale volk gaan zitten met een picknick of een spelletje. De lokale mensen komen hier om gewoon even bij te komen van de zware werkweek of even een dagje uit te hebben met vrienden.