Turku - Stockholm

21 juli 2014 - Stockholm, Zweden

De boot vertrok om ongeveer 20:15. Het was een behoorlijk schip zeker een slag groter dan de boot naar Texel. Aan boort was genoeg te doen. Er waren slaaphutten, lounge zalen, verschillende restaurantjes, barren, casino en dans zalen. Ook waren er genoeg deks waar je buiten rondom het schip kon lopen of rustig kon zitten en genieten van het uitzicht. Eigenlijk was de hele reis hartstikke leuk, behalve onze slaaphut. Wij hadden het genot om boven de discozaal te slapen. Normaal gesproken kunnen wij prima slapen met een beetje lawaai waar als de bass zo hard door dreunt dat je bed aan het trillen is alsof er een aardbeving gaande is gaat het wel een beetje te ver.

Na krap weg twee uur slaap moesten wij al om 5:45 in de auto zitten voor het uitrijden van de auto's om ongeveer 6:10. Ondanks dat we nog behoorlijk slaapdronken waren ging dit verrassend goed en gingen we daarna meteen door de stad rijden en hebben een paar kiekjes kunnen maken van een aantal toeristische dingen. Na twee uurtjes rond gereden te hebben was het eindelijk tijd voor ontbijt, want alles ging natuurlijk pas open om acht uur. Na het ontbijt hebben we de auto neergezet in een parkeergarage en zijn de grootste binnenstad gaan bekijken. Als je plannen hebt om Stockholm te gaan bezoeken zorg dat je minimaal vier dagen te besteden hebt, want de stad is zo ongelooflijk groot en verdeeld in allerlei kleine ''eilanden'' dat het echt onmogelijk is om de stad echt te verkennen in één dag. klinkt logisch natuurlijk, maar gewoon even een kleine tip van onze kant. Ook is het een tip om niet de parkeergarages in het centrum gebruiken. Wij betaalden voor ongeveer drie uur parkeren 425 kronen wat neer komt op zo'n €42,50.

Rond de klok van zes uur zijn we uiteten gegaan. Robbert heeft de Zweedse specialiteit meetballs geprobeerd en ik had een giga schnitzel met homemade aardappel salade. Beide gerechten waren zeker de moeite waard om te proberen. Na het eten zijn we naar het huisje gereden. Zoals in alle airbnb huisjes waar we geweest zijn was ook hier een heel makkelijk en gastvrij ontvangst. Dit is de sleutel, de wifi code en de kamer. De gastheer deze keer was een rasta man met huis vol met wierook en rustgevende elementen. Het mooiste van het verblijf was toch wel dat deze beste man in een jambe bandje zat. Toevallig die avond gingen ze oefenen voor een optreden van aankomende zaterdag. Bijna vanzelf sprekend was het geen probleem dat wij mochten kijken en stukjes mochten opnemen. Gewoon heerlijk vrolijke en meeslepende muziek zoals we van jambe muziek gewend zijn. Na de oefening dronken we samen nog een biertje in de tuin waar het om negen uur in de avond nog steeds zo'n twintig graden was. Hierna ging Alexander (gastman) bij zijn vriendin slapen en konden wij het huis gebruiken zolang wij dat wouden als we de deur maar af sloten en de sleutel door het raam gooiden als we weggingen. Gewoon een super chille gast om bij te verblijven en mee te praten.

1. Nico Kropman:
    23 juli 2014
    Hoi mannen, nou dat klink reuze leuk. Prachtig toch zo'n ontmoeting.